loading...
از هر جا
مهران بازدید : 88 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

آنچه در این مقاله گفته می شود فقط برای كمك به کسی که شبکه ای را راه اندازی و مدیریت می کند نیست بلکه می تواند به عنوان منبعی برای کسانی که می خواهند در یک مصاحبه استخدامی شرکت کنند استفاده شود.

اخیرا خانمی که از خویشاوندان برای شغلی با عنوان تحلیل گر امنیت (در سیستم های کامپیوتری) در یک مصاحبه شغلی شرکت کرده بود. از او چند سؤال فنی پرسیده شد اما پرسشی که بیشتر از همه او را به زحمت انداخته بود سؤالی درباره شبکه بود (چون او برای شبکه مطالعه کافی نکرده بود) خوب شما هم اگر به دنبال یک شغل کامپیوتری هستید یا اکنون در چنین حرفه ای فعالیت می کنید بد نیست این نکات و مفاهیم را مطالعه کنید.

1-DNS LOOK UP

DNSمخففdomain naming systemبه معنای سیستم نامگذاری دامنه یکی از پایه های بنای هر شبکه ای است.DNSآدرسIPرا به نام و نام را به آدرسIPتبدیل می کند. مثلا وقتی که به صفحه ای در دنیای وب مانندwww.yadbegir.com می روید بدونDNSآدرسIPآن پیدا نخواهد شد. و نخواهید توانست به این صفحه وب بروید. بنابراین اگرDNSدرست کار نکند کاربر نهایی شما به هیچ چیز دسترسی نخواهد داشت. آدرس هایIPسرورDNSبه صورت دستی ست می شوند یا از طریقDHCPدریافت می شوند. اگر شما دستورIPCONFIGALLرا درcmd prompt ویندوز اجرا کنید می توانید آدرس هایIPسرورDNSکامپیوتر خود را ببینید.

مفاهیم پایه ای شبكه در ویندوز هفت

شکل 1 سرورهایDNSکه با دستورIPCONFIGنمایش داده شده اند.

پس باید بدانیدDNSچیست چقدر مهم است و چگونه باید تنظیمات آن انجام شود. و اگر سرورDNSکار نکند تقریبا هیچ چیز کار نخواهد کرد.

اگر دستورPingرا اجرا کنید به خوبی خواهید دید که چگونه یک نامDNSبه صورت آدرسIPترجمه می شود.

شکل 2 نامDNSبه صورت آدرسIP

2- اترنت وARP

اترنت (Ethernet)پروتکلی برای شبکه محلی (LAN) شماست. شما یک تعداد کارت های رابط شبکه اترنت (NIC) دارید که به کابل های اترنت متصل می شوند و به سوئیچ هایی متصل می شوند که همه چیز را به هم متصل می کنند. بدون آدرس هایMAC(یا آدرسهای فیزیکی) متغیرهای رشته ای منحصر به فردی هستند که تجهیزات شبکه از طریق آنها شناسایی می شود.APRکه مخففaddress rsolution protocolمی باشد. پروتکلی است که از روی آدرسMACآدرسIPرا ترسیم می کند. وقتی که در اینترنت می خواهید صفحه ای از یک وب سایت را باز کنید و عملیات جستجویDNSبا موفقیت انجام می شود مانند این است که آدرسIPآن وب سایت را می دانید. در حقیقت کامپیوتر شما یک درخواستAPRبرای شبکه ارسال می کند تا بفهمد کدام کامپیوتر در شبکه چنین آدرسIPای دارد.

3-SubnettingوIP Addressing

هر کامپیوتری در شبکه باید یک آدرس لایه 3 منحصر به فرد داشته باشد که به آن آدرسIPمی گویند. آدرسها 4 عدد هستند که با 3 نقطه از یکدیگر جدا می شوند.

بیشتر کامپیوترها آدرسIPوsubnet mask،default gatewayو سرورDNSخود را از سرورDHCPدریافت می کنند. البته برای دریافت این اطلاعات ابتدا باید کامپیوتر شما به شبکه متصل باشد و باید تنظیمات لازم برایDHCPانجام شود.

شما آدرسIPکامپیوتر من را در اولین شکل این مقاله می بینید و جایی که نوشتهIPV4 Address 10.0.1.107مشخص است که آنرا ازDHCPدریافت کرده است. و آن را از خطDHCPEnabledYesمی توان فهمید.

بلوک های آدرسIPبزرگتر می توانند به بلوک های کوچکتر شکسته شوند. به این کارIP Subnettingمی گویند. در اینجا نمی خواهیم درباره چگونگی انجام این کار صحبت کنیم چون این کار را با یک محاسبهsubnetشمارهIPکه از اینترنت به طور رایگان دانلود کرده اید به راحتی می توانید انجام دهید.

EXrozblog.comEX

4-Default Gateway

default gatewayکه در شکل 3 با 10.0.1.1 نشان داده شده است، جایی است که کامپیوتر شما از آن برای برقراری ارتباط با کامپیوتری که در شبکهLANوجود ندارد استفاده می کندdefault gatewayدر حقیقت روتر محلی شماست. وجود یکdefault gatewayضروری نیست ولی اگر وجود نداشته باشد قادر نخواهید بود با کامپیوترهای خارج از شبکه خود ارتباط برقرار کنید. (مگر اینکه از یک سرور پروکسی استفاده کنید.)

مفاهیم پایه ای شبكه در ویندوز هفت

شکل 3 جزئیات ارتباط شبکه

5-NATو آدرسIPخصوصی

امروز تقریبا همه شبکه های محلی یاLANاز سیستم آدرسIPخصوصی استفاده می کنند. و سپس آن آدرسIPخصوصی را بهIPعمومی ترجمه می کنند. این عمل بوسیلهNATیا مترجم آدرس شبکه انجام می گیرد. آدرسIPخصوصی همیشه با192.168.X.Xیا172.16-31.X.Xیا10.X.X.Xشروع می شود (اینها آدرس هایIPتعریف شده درRFC1918هستند)

در شکل 2 می توانید آدرسIPخصوصی را مشاهده کنید چون با عدد 10 آغاز شده است. و این تجهیز روتر/ وایرلس/ فایروال/ سوئیچ است که نقش مترجم یاNATرا بازی می کند و آن را به آدرسIPعمومی ترجمه می کند.

در اینجا این عمل توسط روترانجام شده است و آدرسIPعمومی ازISPگرفته شده است.

6- فایروال

فایروال ها شبکه شما را از تاخت و تاز هکرها و افراد بداندیش دور نگه می دارند. شما در ویندوز خود یک فایروال نرم افزاری دارید و در روتر خود یک فایروال سخت افزاری دارید یا ممکن است یک فایروال سخت افزاری اختصاصی داشته باشید. فایروال مانند پلیس ترافیکی است که فقط به اطلاعاتی که باید رد و بدل شود اجازه عبور می دهد.

7-WANوLAN

شبکه محلی یاLANشما معمولا در یک ساختمان جا می شود. و شبکهLANشما احتمالا فقط یک آدرسIPبرایsubnetداشته باشد شبکهLANمعمولا با سوئیچ های اینترنت کار می کند و برای کار کردن شبکه لازم نیست حتما روتر داشته باشید. و به خاطر داشته باشید که شبکهLANشما «محلی» است.

ولی یک شبکه گستردهWANیک شبکه بزرگ است که شبکهLANشما می تواند به آن متصل شود اینترنت یک شبکهWANبسیار بزرگ و جهانی است.

اگر چه بیشتر شرکت های بزرگ شبکهWANمخصوص به خود دارند. شبکه هایWANمی توانند بین چند شهر، استان، کشور و قاره گسترش یابند شبکه هایWANبوسیله روتر به یکدیگر متصل می شوند.

روتر

روترها مسیر عبور ترافیک را برایsubnetها را مشخص می کنند. روترها در لایه 3 مدلOSIکار می کنند. معمولا روترها ترافیک را از یک شبکهLANبه یک شبکهWANهدایت می کنند اما در شبکه هایLANبزرگ که در محیط های دانشگاهی و مکان هایی مانند خانه های بورس و اوراق بهادار از روتر برای هدایت ترافیک مابین چندینIP sub netاستفاده می شود.

در یک شبکه کوچک خانگی هم می توان از روتر به عنوان فایروال، سوئیچ چند کاناله و محل اتصال به شبکه بی سیم استفاده کرد.

9- سوئیچ ها

سوئیچ ها در لایه دوم مدلOSIکار می کنند و همه تجهیزات موجود در شبکه را به یکدیگر متصل می کنند. سوئیچ ها براساس آدرسMACمقصد قالب بندی می شوند. سوئیچ ها در اندازه های مختلف از خانگی که در خود روتر/ فایروال/ ابزار شبکه بیسیم را در خود دارند تا سوئیچ های بزرگ مانند سوئیچ های سیسکو کاتالیست سری 65000 وجود دارند.

10- دسته بندی مدلOSI

یکی از مفاهیم اساسی شبکه مدلOSI است.OSI الگویی است که مشخص می کند پروتکل های مختلف شبکه که در لایه های مختلف شبکه قرار دارند به گونه ای کار کنند تا بتوانند در یک شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

OSIبرخلاف مفاهیم دیگری که درباره آنها صحبت شد چیزی نیست که یک مدیر شبکه هر روز با آن سروکار داشته باشد. اطلاعات دقیق دربارهOSI بیشتر به درد کسانی می خورد که می خواهند گواهینامه سیسکو یا مایکروسافت را بگیرند.

اما برای آشنایی بیشتر با مدلOSI آنها را به شما معرفی می کنم:

برنامه ها یا لایه 7:هر نرم افزار یا چیزی که از شبکه استفاده می کند مثلا نرم افزارFTPیا مرورگر اینترنتی

ارائه یا لایه 6:اطلاعات ارسال شده و نمایش آنها اطلاعاتی مانند یک فایلxml، تصویرJpgوASC║و ...

جلسه یا لایه 5:برای برنامه هایی که جلسات را دنبال می کنند مثلا برنامه ای ازSQLاستفاده می کند.

نقل و انتقال یا لایه 4:این لایه ارتباطی منطقی در شبکه فراهم می کند تا از رسیدن اطلاعات به مقصد مطمئن شود این کار بوسیلهTCPبه عنوان معمولترین لایه نقل و انتقال انجام می شود.

شبکه یا لایه 3:این لایه مراقب آدرس دهی در شبکه است که بسته های اطلاعاتی در مسیر خود قرار گیرند پروتکلIPمعمولترین پروتکل این لایه است روترها در لایه 3 فعالیت می کنند.

لینک اطلاعات یا لایه 2:این لایه قالب ها را با استفاده از پروتکل هایی مانندPPPو اترنت انتقال می دهند. سوئیچ ها در لایه 2 عمل می کنند

فیزیکی یا لایه 1 :سیگنال های الکتریکی واقعی ارسال شده در اینترنت را کنترل می کند و شامل کابل ها، هاب و اتصالات فیزیکی شبکه است.

درست است که مدلOSAیک الگوی تئوری است ولی درک مفهوم آن برای مدیر یک شبکه بسیار حیاتی و مهم است تا بتواند تجسم کند هر قسمت از اطلاعات در شبکه از بالا تا پایین این مدل بین لایه های مختلف چگونه سفر می کند. برای انتقال اطلاعات به هر لایه بالایی باید اطلاعات در لایه قبلی به بسته های اطلاعاتی تبدیل شود و در برگشت دوباره این بسته ها تبدیل به اطلاعات می شود.

با درک مفهوم این مدل و نحوه عملکرد سخت افزار و نرم افزار شبکه و سازگاری آنها با یکدیگر می توان یک شبکه را به بهترین نحو راه اندازی کرد و به شکل مؤثرتری هر شبکه ای را عیب یابی و رفع عیب نمود .

در پایان باید بگویم اگر اکنون در زمینهITفعالیت می کنید یا می خواهید چنین حرفه ای را انتخاب کنید باید به اندازه کافی از شبکه بدانید و یا به هنگام مصاحبه استخدامی احتمالا فردی که شما را محک می زند می داند که علم شبکه چقدر مهم است و برای آن امتیاز ویژه ای قائل خواهد بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 207
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 136
  • بازدید سال : 1,635
  • بازدید کلی : 42,341