loading...
از هر جا
مهران بازدید : 65 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

آشنایی با ویندوز دیفندر

ویندوز دیفندر یك نرم افزار امنیتی ساخت كمپانی مایكروسافت است كه در ویندوز های ویستا و هفت اضافه شده است. همچنین می توانید این نرم افزار را برای ویندوزXPاز اینترنت دانلود كنید. البته بهتر است آنرا مستقیما از وب سایت رسمی شركت مایكروسافت دانلود كنید. این نرم افزار در حقیقت یكAnti Spywareاست كه می تواند كامپیوتر شما را اسكن كرده و بد افزار های احتمالی را پاك یا قرنطینه نماید .

ویندوز دیفندر

ویندوز دیفندر این قابلیت را دارد كه به صورت خود كارUpdate(به روز رسانی) شود و می توان آنرا طوری تنظیم كرد كه كه در فواصل زمانی مشخص كامپیوتر شما را اسكن نماید و در صورت پیدا كردن هر بدافزاری آنرا از كار بیندازد. همینطور می توانید آنرا مانند هرAnti Spywareدیگری برای امنیت پایین، متوسط و امنیت بالا تنظیم كنید.

ویندوز دیفندر

اینAnti Spywareمایكروسافت از ابزار های پیشرفته و جالبی برای شناسایی بد افزار ها استفاده می كند كه می تواند اطلاعات زیادی درباره برنامه هایStartup، برنامه های در حال اجرا، نرم افزار های متصل به شبكه و نرم افزار های رابط برای اتصال به اینترنت به نمایش بگذارد.

به این ترتیب هر نرم افزاری كه از طریق آن به اینترنت متصل می شوید یا نرم افزار هایی كه خود به اینترنت متصل می شوند بررسی می گردند و چون اینAnti Spywareساخت خود مایكروسافت است تشخیص نرم افزار هایی كه بوسیله مایكروسافت تولید نشده اند ولی خود را اینگونه جا زده اند ساده تر است.

مایكروسافت با گذشت زمان ویندوز دیفندر را بهینه سازی كرده است چون در ابتدا به خاطر قدرت تشخیص پایین اینAnti Spywareمایكروسافت مورد انتقادات شدید قرار گرفته بود. ولی اكنون عملكرد آن بهتر شده است.

البته نرم افزار هایی هستند كه به عنوانAnti Spywareعملكرد بهتری از ویندوز دیفندر دارند. ولی خوب دیفندر هم ویژگی های مثبت خود را دارد. و البته از مایكروسافت نمی توان انتظار داشت با شركت هایی كه كار تخصصی آنها امنیت است رقابت كند و یكه تاز پیروز این میدان هم باشد.

مهران بازدید : 60 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)


XPS Viewer
چیست؟

به هر فایلی که در صفحه یXMLذخیره شود و یا پسوند.xpsداشته باشد یک سندXPSمی گویند.یكسندXPS در حقیقت فرمتی از سند های شركت مایكروسافت است كه با استفاده از آنها می توانید محتوای مورد نظر خود را در یك قالب استاندارد ذخیره كنید یا آنرا به شكلی كه به سادگی قابل دیدن باشد منتشر كنید. همچنین از این قالب می توانید برای برخی تنظیمات روی اسناد دیجیتال خود استفاده كنید تا دیگران نتوانند در سند اصلی شما تغییرات دهند.اگرچه می توان سندهایXPS( فایل های با پسوند.xps) را با هر برنامه ای که بتوان در ویندوز از آن پرینت گرفت، ایجاد کرد اما دیدن سندهایXPSتنها باXPS VIEWERامکان پذیر است. اگر شما.NET Framework 3.0را داشته باشید،Viewerبا اینترنت اکسپلورر کار می کند و در این نسخه از ویندوز وجود دارد.

زمانی که شما یک فایلXPSرا باز می کنید،Viewerخود به خود فایل را در پنجره ی اینترنت اکسپلورر باز می کند. دونوار ابزارمکمل هم در بالا و پایین فایل ظاهر می شوند که گزینه هایی را برای مشاهده و مدیریت فایل هایxpsدارند، مثل:

  • ذخیره یک کپی از فایل در کامپیوتر

  • یافتن یك عبارت در فایل هایRead only

  • رفتن به صفحه ای مشخص با تایپ شماره آن یا با زدن دکمه های فوروارد و بک وارد.

  • قابلیت زوم برای بهتر دیده شدن متون و تصاویر

  • دیدن یک یا چند پنجره به طور همزمان در صفحه نمایش

  • علامت گذاری دیجیتالی فایل ها

  • تعیین دسترسی افراد خاص و به مدت خاص از طریق مجوزهای سند

آیا.NET Framework 3.0دارید؟

1.دکمه استارت،سپس کنترل پنل و بعد ازprogramsرا بزنید.

2.در تبprograms and featuresدکمهonوoffرا بزنید. اگر می خواهید برای مدیر سیستم پسورد بگذارید آنرا تایپ کرده و سپس تائید کنید.

3.در لیست به دنبال.NET Framework 3.0بگردید، اگر بود بر روی آن دوبارکلیک کنید تا محتویاتش را ببینید.

4.در پوشه.NET FrameworkتیکXPS Viewer و سپسokرابزنید.

می بینید کهXPS Viewer،.NET Framework 3.0را دارد.

اگر.NET Framework 3.0را ندارید می توانیدXPS Essential Packرا که تنها نسخه یXPS Viewerست را از صفحه ی View and Generate XPS pageسایت میکروسافت دانلود کنید. این نسخه با ویندوزهای ویستا،XPو 2003 سازگاری دارد. با این بسته می توانید فایل هایXPSرا ببینید، کپی و پرینت کنید اما نمی توانید آنرا علامت گذاری کنید یا قابلیت دسترسیش را تنظیم کنید.

برای اطلاعات بیشتر راجع به فایل های با پسوندXPSبه صفحه یXML Paper Specification pageسایت میکروسافت بروید.

مهران بازدید : 78 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

بهبود كارایی ویندوز 7

اگر از ویندوز 7 استفاده كرده باشید می دانید كه برتری های غیرقابل انكاری نسبت به برادر بزرگترش یعنی ویندوز ویزتا دارد اما ممكن است كامپیوتر شما آنقدر سریع نباشد یا رم كافی برای استفاده بهینه از ویندوز 7 را نداشته باشید و سرعت كار شما با این ویندوز كاهش یابد بنابراین بر آن شدیم تا در این مقاله از یادبگیردات كام روش های افزایش سرعت ویندوز را در اختیار شما قرار دهیم.

شروع كار

ابتدا وارد كنترل پانل ویندوز خود شوید سپس گزینهAll control panels itemsرا مطابق شكل زیر انتخاب كنید آنگاه می توانید

ویندوز

در صفحه ای كه مقابل شما گشوده می شود رویPerformance Information and Toolsكلیك كنید.

ویندوز

سمت راست صفحه ای كه باز می شود همانند شكل زیر است.

ویندوز

با كلیك كردن رویAdjust visual effectsمی توانید با حذف یك سری جلوه های تصویری سرعت ویندوز 7 خود را افزایش دهید. اگر بالاترین كارایی را بخواهید و زیبایی ظاهری ویندوز برای شما مهم نباشد به سادگی می توانید گزینهAdjust for best apperanceرا انتخاب كنید این روش ساده ترین كار است و محیط ویندوز 7 را چیزی شبیه به ویندوز 98 می كند اما اگر نمی خواهید به این شدت جلوه ها را حذف كنید می توانید در كادر پایینیcustomهر یك از جلوه ها را كه می خواهید غیر فعال كنید. و با فشردنapplyنتیجه آن را ببینید.

روش دوم-غیر فعال كردنIndexing optionاست برای این منظور دوباره به صفحهPerformance and Toolsبازگردید و رویAdjust Indexing optionكلیك كنید سپس روی هر آیتم كلیك كنید آنگاهmodifyرا بزنید آنگاه با برداشتن تیكهر گزینه این قابلیت را حذف می كنید. باIndexing option سرعت جستو در ویندوز 7 افزایش می یابد ولی در سرعت ویندوز تأثیر منفی دارد. بنابراین اگر كامپیوتر شما به اندازه كافی قوی نیست و كار كردن با آن برای شما تبدیل به دردسر شده است می توانید این ویژگی را حذف كنید.

روش سوم-این روش مربوط به تنظیمات مصرف انرژی است. برای این منظور باز هم به صفحهPerformance and Toolsبازگردید و رویAdjust power settingكلیك كنید. این گزینه بیشتر برای لپ تاپ كه از باتری استفاده می كند كاربرد دارد اگر از لپ تاپی كه انرژی خود را از باتری می گیرد استفاده نمی كنید احتیاج چندانی به این طریقه ذخیره انرژی ندارید می توانید گزینهhigh performanceرا انتخاب كنید.

مهران بازدید : 85 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

جلوگیری از بروز مشكل در ویندوز 7 با رجیستری

در ویندوز 7 رفع مشكلات رجیستری بسیار مهم است. چون ویندوز 7 دائماً با رجیستری در ارتباط است. وجود خطا در رجیستری سبب می شود محاسبات دیگر هم با مشكل مواجه شوند. بنابراین هر معضلی را در رجیستری باید فوراً رفع كنید تا باعث به هم ریختگی ویندوز شما نشود.

پشتیبان گیری از رجیستری باSystem Restore:

یكی از بهترین راه ها برای اینكه یك رجیستری پاك داشته باشید این است كه مرتب از آن پشتیبان گیری كنید. شما این كار را به سادگی با استفاده ازSystem Restoreانجام دهید كه در اینجا به مراحل آن اشاره می كنیم:

1- رویstartكلیك كنید.

2-System Toolsرا باز كنید.

3- رویSystem Restoreكلیك كنید.

4- اگر قبلاًSystem Restoreرا استفاده نكردیده اید فقط رویNextكلیك كنید ولی اگر قبلاً از آن استفاده كرده اید. گزینهchoose a different restore pointرا انتخاب كنید.

5- در منویی كه ظاهر می شود شرایط خود را انتخاب كنید یا وارد كنید.

6- رویNextكلیك كنید.

7- رویFinishكلیك كنید.

در آینده اگر احتیاج به بازاریابی با استفاده ازSystem Restoreشدید باید مشخص كنید كدام پشیبان را می خواهید بازیابی كنید. بعد از انتخاب آن متوجه می شوید كه تنظیمات ویندوز 7 به همان زمان كه پشتیبان گیری كرده اید برگشته و حتی سرعت ویندوز بیشتر شده است.

پشتیبان گیریRegedit

اگر با مشكلاتی در رجیستری مواجه شدید بوسیلهSystem Restoreبه راحتی می توانید آن را تعمیر كنید ولی با استفاده ازRegeditهم از رجیستریBack upبگیرید به این منظور به روش زیر عمل كنید.

1- رویstartكلیك كنید.

2- درSearch boxتایپ كنیدRegedit

3- در منوی فایل رویExportكلیك كنید.

4- اكنون باید آدرس فایلی را كه پشتیبان رجیستری شما خواهد بود انتخاب كنید.

5- رویsaveكلیك كنید.

همه این كارها فایل پشتیبان شما را در محلی كه مشخص كرده اید ذخیره می كند. این یكی از بهترین راههای مطمئن برای حفاظت از رجیستری كامپیوتر است.

شما می توانید به روشهای مختلف مانند ساختن فایل هایreg. یاimportفایل ها ازRegeditاز رجیستری ویندوز7 پشتیبان گیری كنید ولی این روشها كمی سخت تر است و ریزه كاری بیشتر دارد.

مهران بازدید : 68 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

دفرگمنت پیشرفته در ویندوز 7

در ویندوز 7 نسبت به ویندوزXPو ویستا ویژگیهای زیادی افزوده شده است.

یكی از آنها ویژگیAdvanced Disk Defragmentationاست. اكنون شما می توانید به سادگی از خط دستور موجود در منوی استارت ویندوز این عمل را انجام دهید.

اكنون قبل از هر كاری از منوی استارت در خط دستور تایپ كنیدcmdو كلید اینتر را بزنید، تا پنجرهCommand promptگشوده شود. درCommand promptمی توانید دستورdefragرا با گزینه های دلخواه خود اجرا كنید. حال برای انجام كارهای مختلف احتیاج به سوئیچ ها متفاوت دارید تا عمل دفرگ یا مرتب سازی هارد دیسك خود را به طور مناسب انجام دهید. به سادگی تایپ كنیدdefragو كلید اینتر را بزنید، ویندوز همه گزینه های موجود را لیست خواهد كرد. (همینطور تمام سوئیچ های موجود را)

دفرگمنت در ویندوز 7

اكنون اجازه دهید درباره گزینه های موجود كه ممكن است برای اجرای این دستور به درد شما بخورد صحبت كنیم.

چندین درایو (پارتیشن را همزمان دفرگ می كند)defrag/r

درایو شما را از لحاظ مرتب بودن فایل ها آنالیز می كندdefrag-a

از نتایج عمل دفرگ پرینت می گیرد.defrag-v

همه دیسك ها و پارتیشن های شما را دفرگ می كند.defrag-w

كل درایوCرا دفرگ می كند.defragC:-V -W

برای نمونه من در اینجا دستور آنالیز ترتیب فایل ها را برای درایوCبا موفقیت انجام داده ام (دستورdefrag-a)

دیسك دفرگمنت یا دفرگ در ویندوز 7 با استفاده از cmd

مزیت اصلی اجرای دستورdefrag درCommand promptاین است كه به این روش سرعت عمل بسیار بالاست. اكنون این روش را امتحان كنید و لذت ببرید.

مهران بازدید : 58 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

چهار ویژگی جدید در ویندوز 7

در این مقاله ما روی 5 ویژگی جدید و قدرتمند ویندوز 7 كه كمتر شناخته شده است و می تواند در عملكرد شما تاثیر مثبت داشته باشد بحث می كنیم.

1- باز كردن چندین پنجره از یك برنامه

در بعضی برنامه ها وقتی یك فایل را باز می كنید مجبورید همه را در یك پنجره باز كنید ولی در ویندوز 7 این قابلیت به ویندوز اضافه شده است تا بدون اینكه دوباره برنامه مذكور را اجرا كنید فقط با نگه داشتن كلیدShiftو راست كلیك روی اولین پنجره، پنجره بعدی را باز كنید.

2-Problem Steps Recorder

هنگامی كه با ویندوز كار می كنید احتمال بروز مشكلاتی وجود دارد برای پیدا كردن مشكل می توانید از این برنامه كمك بگیرید همه مراحل را ذخیره كنید و از فردی با تجربه تر برای شناسایی عیب استفاده كنید. این برنامه در حقیقت یك ثبت كننده یاRecorderاست. كه با یك فایل اجرایی به نامpsr.exeمی توانید آنرا راه اندازی كنید. برای این منظور در منوی استارتpsr.exeرا وارد كنید و كلید اینتر را بزنید. در صفحه ای كه مقابل شما گشوده می شود. رویStart Recordكلیك كنید. از هر عملی كه كاربر انجام می دهد یك عكس گرفته می شود. حتی كاربر هر جا كه صلاح دید می تواند یك توضیح ذخیره كند. همه اینها در یك فایل زیپ ذخیره می شود كه به صورت اسلاید قابل مشاهده است.

3- الصاق به فولدر محبوب

شما در ویندوز 7 قادر هستید، فولدر های محبوب را كه زیاد با آنها سر و كار دارید مشخص كنید. برای این كار كافیست آن فولدر را روی منویFavoritesدرWindows Explorerبكشید. ( یا به اصطلاحDragكنید.) با این كار فولدر مورد نظر در لیست محبوب (Favorites) شما قرار می گیرد. و می توانید به سرعت به آنها دست یابید.

4- میانبر های جدید صفحه كلید

در ویندوز 7 میانبر های جدیدی برای مدیریت بهتر پنجره ها اضافه شده است. بعضی از آنها كه احتمالاً برای شما مفید است را نام می بریم:

پنجره ها را از یك مانیتور كامپیوتر به مانیتور دیگر منتقل كنید.

Windows + Shift +فلش سمت راست

Windows + Shift +فلش سمت چپ

با این میانبر ها قادر خواهید بود پنجره ها را به سمت راست یا چپ منتقل كنید.

Windows +فلش سمت راست

Windows +فلش سمت چپ

با این میانبر می توانید پنجره ها را به اندازه تمام صفحه بزرگ كنید.Windows +فلش بالا
با این میانبر می توانید پنجره را كوچك یاMinimizeنمایید.Windows +فلش پایین
با این میانبر می توانید همه پنجره ها را به غیر از پنجره فعالMinimizeكنید.Windows +Home

مهران بازدید : 120 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

چرا كامپیوتر مرتب ری استارت می شود؟

كامپیوتری كه مرتب ری استارت می شود معمولاً مشكل نرم افزاری دارد كه با رفع آن این معضل قابل حل است. اما ری استارت مداوم یك كامپیوتر می تواند علت های مختلفی داشته باشد. نسخه های جدید ویندوز دیگر دیگر آن صفحه معروف آبی رنگ را نمایش نمی دهند، بلكه كامپیوتر ری استارت می شود. به این امید كه مشكل با این ری استارت حل می شود. این عمل با این تئوری صورت می گیرد كه اگر مشكلی برای سیستم عامل پیش آمده باشد با یك ری استارت بر طرف می شود. البته اغلب اوغات این امر صحیح است. اما اگر مشكل سخت افزاری باشد ممكن است این روش موثر واقع نشود. و كامپیوتر همینطور ری استارت شود و این وضعیت تا زمانیكه برق كامپیوتر خود را قطع كنید ادامه دارد.

در ویندوز ویژگی ری استارت خود كار را غیر فعال كنید.

با كلیك سمت راست روی ایكونMy Computerو انتخابPropertiesوارد قسمتAdvancedشوید. و در آن بدنبالStart up and Recoveryبگردید. در آنجا رویSettingكلیك كنید در این قسمت می توانید با برداشتن تیك گزینهAutomatically Restartاین ویژگی را غیر فعال كنید. حال اگر مشكلی برای كامپیوتر پیش آید باید آن صفحه خطای آبی رنگ نمایش داده شود. این صفحه آبی می تواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد و با استفاده از آن راه حلی برای مشكل خود بیابید.

درSafe Modeری استارت كنید.

كامپیوتر خود را ری استارت كنید وF8را بزنید و از بین گزینه هایی كه در برابر شما ظاهر می شودSafe Mode with Networkingرا انتخاب كنید و كلید اینتر را بزنید.با وارد شدن بهSafe Modeمی توانید هر نرم افزاری را كه جدیداً نصب كرده اید حذف كنید. همچنین می توانید درایو های سخت افزار مشكل دار را دوباره نصب كنید یا حتی نسخه جدید آن را از اینترنت بگیرید و نصب كنید. اگر درSafe Modeتوانستید مشكل را حل كنید مورد نرم افزاری است. ولی اگر كامپیوتر شما حتی درSafe Modeری استارت می شود، احتمال سخت افزاری بودن مورد زیاد است.

رم و هارد دیسك كامپیوتر خود را اسكن كنید

نرم افزار های كمكی وجود دارند كه می توانند هارد دیسك و رم كامپیوتر شما را برای تشخیص مشكلات احتمالی اسكن كنند. اگر رم كامپیوتر شما خراب شده باشد می تواند نا پایداری های زیادی برای كامپیوتر ایجاد كند. و اگر هارد دیسك كامپیوتر شما خراب باشد یا در آن بد سكتور ایجاد شده باشد و سیستم عامل بخواهد اطلاعات این بد سكتور ها را بخواند مشكل خود را نشان خواهد داد.

برای رم در ویندوز نرم افزار خاصی وجود ندارد كه بتواند همه مشكلات آنرا تشخیص دهد و باید از یك نرم افزار دیگر كمك بگیرید. یكی از نرم افزار های قوی در این زمینهMemtestاست، كه می توانید آنرا از اینترنت دانلود كنید.سپس باید آنرا روی یكCDرایت كنید. آنگاه می توانید كامپیوتر خود را ری استارت كنید. تا اسكن آغاز شود اگر اسكن آغاز نشد باید در تنظیمات بایاس مادربرد خود الویت بوتBoot Priorityرا بهCD ROMاختصاص دهید. یا به عبارت دیگرCD ROMرا اولین گزینه برای بوت انتخاب كنید. اگر از ویندوز ویستا استفاده می كنید می توانید از نرم افزار كمكیRam ScannerدرAdministrative Toolsدر كنترل پانل استفاده كنید. و بدین وسیله از سلامت رم خود اطمینان حاصل نمایید.

برای هارد دیسك واردMy Computerو روی درایوCكلیك سمت راست كنید.Propertiesرا انتخاب كنید. آنگاه در قسمتToolsبدنبالError Checkingبگردید در زیر مجموعه آن رویCheck Nowكلیك كنید. دفعه بعد كه كامپیوتر بوت می شود (بالا می آید) یك اسكن كامل انجام می دهد.

آخرین عملیات نرم افزاری كه می توانید انجام دهید. به اصطلاح فلش كردن بایاس كردناست در مواردی خاص بعضی مشكلات سخت افزاری با فلش كردن بایاس رفع می گردد ولی برای اینكار باید به یك نمایندگی یا تعمیركار مجاز و معتبر كه دانش آنرا داشته باشد مراجعه كنید. وگرنه احتمال صدمه دیدن آن زیاد است.اگر هنوز كامپیوتر شما ری استارت می شود باید منبع تغذیه را تعویض نمایید. اگر مشكل حل نشد آنگاه به سراغ مادربرد بروید. منبع تغذیه یكی از ارزان ترین قمت های كامپیوتر است و علت بسیاری از ری استارت های نا خواسته است. در تعویض منبع تغذیه حتماً به توان آن كه بر حسب وات است توجه نمایید. توان منبع تغذیه جدیدی كه نصب می كنید باید بزرگتر مساوی منبع تغذیه قبلی باشد. مثلاً اگر منبع تغذیه قبلی شما 350 وات بوده است می توانید یك منبع تغذیه 250 وات یا 400 وات یا حتی بزرگتر انتخاب كنید.

مهران بازدید : 67 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

مزیت های ویندوز7(قسمت دوم)


مدیریت فایل ها:

در ویندوز7محیط جدید به نامLibrary(کتابخانه) ایجاد شده است. که براحتی می توانید فایل ها و فولدرهای خود را دسته بندی کنید. این ویندوز بطور پیش فرض داری 4 کتابخانه یDocument،Pictures،MusicوVideoاست و دیگر مهم نیست اطلاعات شما در کدام درایو یا فولدر است، با این قابلیت جدید کافی است به عنوان مثال عکس های خود را در کتابخانهPicturesاصطلاحاincludeکنید. با این کار همه عکس های خود را بصورت مجازی در یکجا جمع می کنید و امکان مدیریت مستقیم (Delete, Rename, Copy, …) را بر روی فایلهای خود خواهید داشت.

علاوه بر این قابلیت جستجو در هر درایو یا فولدر به سریعترین زمان ممکن صورت می گیرد و حتی در میان محتوای متن فایلهایWord،Html،Mp3و ... عبارت مورد نظر شما را جستجو می کند.

سازگاری با انواع سخت افزار:

شرکت مایکروسافت ادعا نموده که مشکل شناسایی و نصب درایورهای سیستم را برطرف کرده است و نیازی به جستجو برای نصب آنها ندارید. تعداد درایورهای مورد شناسایی در ویندوز حدود ویستا 80000 بود که در ویندوز7این عدد بسیار افزایش پیدا کرده است و حتی کارت های گرافیکNVidiaرا نیز براحتی شناسایی می کند.

مصرف باطری:


یکی دیگر از فاکتورهای کارایی ویندوز7صرفه جویی در مصرف برق است. در واقع با این سیستم عامل جدید، مایکروسافت تکنولوژی جدیدی را با هدف افزایش عمر باطری معرفی می کند. یکی از موارد قابل اشاره در این راستا قابلیت کم نور شدن صفحه نمایش است که مصرف باطری را کاهش می دهد. به طور پیش فرض این ویندوز دارای 3 الگوی مصرف باطری است:Power Saver،Balanced،High Performanceکه مورد آخر را می توانید از طریقPower optionsدر کنترل پنل فعال کنید. در شکل زیر نتایج یکی از تستهایPC Wordبرای عمر باتری آمده است.

نیازهای کم:

یکی از نکات برجسته ویندوز۷پشتیبانی از پیکربندی سیستم های ضعیف است. این امر در ویستا به خوبی محقق نشده است؛اگر چه هنوز حداقل های سخت افزاری برایویندوز۷توسط مایکروسافت ارائه نشده است ولی این چنین به نظر میرسید که این سیستم عامل با حداقل۵۱۲مگابایت رم و۱گیگاهرتز پردازده و۸گیگابایت فضای هارد قابل اجرا شدن است که در مقایسه با ویستا تغییرات بسیار چمشگیری داشته است. نکته دیگری که ویندوز۷را نسبت به ویستا متمایز میکند حجم ویندوز پس از نصب است که به۶گیگابایت رسیده و نسبت به ویستا (حدود۱۱گیگابایت) تقریبا نصف شده است. از نکات جالبی که میتوان در مورد ویندوز۷به آن اشاره کرد این است که اینسیستم عاملبر روی پردازنده هایATOMشرکتIntelنیز کار میکند؛ نمونه آن یکی از مدل هایACER Aspire Oneبا۱۲گیگابایت هاردSSDو پردازندهATOM N270است.لازم به ذکر است کهمایکروسافتسازگاری کامل ویندوز۷با هاردهایفلش(SSD)را تائید کرده است.

بهبود یافتن مدیریت شبکه:

در ویندوز7شبکه ها براحتی شناسایی می شوند و از همه جالبتر اینکه می توانید فقط با یک کلیک روی آیکون شبکه، لیست شبکه های خود را ببینید و با کلیک بعدی به این شبکه ها متصل شوید و یا اتصال شبکه را قطع کنید!

نسخه های جدید نرم افزاری:

یکی دیگر از موارد جالب ویندوز7بهره گیری از نسخه های جدیدPaint،Wordpad،Calculator، و همچنین.Net Framework 4،Internet Explorer 8،windows Media Player 12وDirectX 11است.

سازگاری با نرم افزارهای مختلف:

یکی از بزرگترین مشکلات ویندوز ویستا این بود که با همه ی نرم افزارها و بازیها سازگاری نداشت و این علت عمده ی بازگشت کاربران به ویندوزXPبود. خوشبختانه در ویندوز7این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. اگر روی فایلSetupنرم افزار خود راست کلیک کنید، گزینه ای با عنوانTroubleshoot Compatiblityظاهر می شود و اگر روی آن کلیک کنید، بصورت مرحله ای شما را راهنمایی می کند تا مشکل سازگاری را برطرف سازید.

مهران بازدید : 66 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

چرا ویندوز كامپیوتر من كند است؟

پایین آمدن سرعت ویندوز مشكلی است كه هر كسی كه با این سیستم عامل كار كرده باشد با آن روبرو شده است. و احتمالاً شما هم كه اكنون این مقاله را در«یاد بگیر دات كام» می خوانید تا كنون مقالات زیادی در این زمینه دیده اید اما این بار تصمیم گرفتیم كمی كلی تر به این مشكل نگاه كنیم.

خوب اگر ویندوز شما كند است احتمالاً یك یا چند تا از این مشكل ها برای شما پیش آمده است:

برنامه های ناخواسته

اگر كامپیوتر شما كند شده است ممكن است در اثر برنامه های نا خواسته ای باشد كه پنهان از شما در حال اجرا باشند اینها نرم افزار هایی هستند كه نا خواسته وارد كامپیوتر شما شده اند و حجم زیادی از عملیات پروسس، رم وCPUرا اشغال می كنند برای شناسایی و حذف آنها بهAnti Spy WareیاAd Ware Removerها احتیاج دارید.

مقدار نا كافی حافظه رم

میزان حافظه رمی كه توصیه می شود بستگی به سیستم عاملی دارد كه استفاده می كنید مثلاً:

برای ویندوزVista

2GB

برای ویندوزXP

256MB

برای ویندوز2000

64MB

البته مقادیری كه توسط مایكروسافت توصیه شده اند، پایین تر از این مقدار است كه كمی غیر واقع بینانه است. و توصیه ما این است كه اگر می توانید باز هم از رم بیشتری استفاده كنید.

رم معیوب یا نا سازگار

در بیشتر اوقات اگر حافظه رم شما معیوب یا نا سازگار با سیستم باشد كامپیوتر كار نمی كند. ولی در مواردی هم كه كار می كند با آن صفحه آبی معروف مواجه می شوید، كه با یك شماره و آدرس پیغام خطا می دهد. و در مواردی نادر هم كامپیوتر كار می كند ولی خیلی بد و كند. واضح است كه راه حل تعویض رم معیوب است. برای اینكه از سلامت رم خود اطمینان حاصل كنید، بهتر است از نرم افزار هایی كه در این زمینه وجود دارند استفاده كنید. در این صورت متوجه خواهید شد رم كامپیوتر شما از نظر فیزیكی سالم است یا خیر. قابل ذكر است كه این نرم افزار ها تحت عنوانBurn-in testدر اینترنت یافت می شوند.

خطا های هارد دیسك

هارد دیسك شما ممكن است مشكلاتی داشته باشد (مانند:File allocation error) كه می تواند منجر به بروز پیغام های خطا شود و همینطور سرعت و كارایی سیستم شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای رفع اینگونه مشكلات برنامهScan Diskرا اجرا نمایید.

نكته:توجه داشته باشید قبل از اجرای برنامهDEFRAGحتماً برنامهScan Diskرا اجرا نمایید. چون این برنامه تمام بد سكتور های هارد دیسك شما را علامت گذاری می كند. ولی اگر قبل از اجرایScan Diskاین برنامه دیسك خود راDefragنمایید. ممكن است بعضی از اطلاعات مفید خود را از دست بدهید. چون این اطلاعات مفید ممكن است روی بد سكتور ها بیفتد و دیگر قابل خواندن نباشد.

برای اجرایScan Diskدر ویندوز ویزتا،XPیا 2000 این مراحل را دنبال كنید:

1- روی آیكون آن دیسكی كه می خواهیدDefragنمایید (معمولاًC) راست كلیك كنید وPropertiesرا انتخاب كنید.

2- برگه ‏Toolsرا انتخاب كنید.

3- در قسمتError-Checkingروی

Check now...

كلیك كنید.

4-برای این گزینه ها علامت تیك بگذارید.

Automatically fix file system errors

Scan for and attempt recovery of bad sectors

سپس رویStartكلیك كنید.

5- در برابر شما پیغامی ظاهر می شود كه می گوید این تست نمی تواند انجام شود و باید كامپیوتر خود را ری استارت كنید. علت این است كه ویندوز شما روی درایوCدر حال اجراست و این اسكن باید قبل از بالا آمدن ویندوز اجرا شود.

رویYesكلیك كنید و كامپیوتر خود را ری استارت كنید.

اطلاعات تكه تكه شده

این مشكل سبب كه ویندوز برای خواندن هر فایل قسمت های مختلف هارد دیسك را بگردد تا اجزای مختلف آن را پیدا كند برای جلو گیری از این مشكل باید برنامهDefragرا كه در خود ویندوز موجود است اجرا كنید.

گرم شدن زیاد پرسسور

هر كامپیوتر كلاس پنتیوم یا مدل های جدید تر آن دارای فن و هیت سینك هستند. وقتی كه فن فرسوده می شود یا در اثر گرد و غبار زیادی كه اطراف آن را احاطه كرده كم اثر می شود، دمایCPUیا پرسسور بالا می رود. در بسیاری موارد كامپیوتر متوقف می شود یا به اصطلاح هنگ می كند. و در مواردی هم كه كند می شود و هنگام اجرای برنامه ها توقف طولانی دارد. علت این است كه پرسسور هر از چند گاهی یك توقف چند ثانیه ای دارد یا به عبارت دیگر هر از چند گاهی قفل می كند. بنابراین فن و هیت سینك كامپیوتر خود را به خوبی تمیز كنید. و در صورت لزوم آنها را تعویض نمایید، تا فن شما در دور مناسب كار كند و گرما به خوبی تهویه شود.

مهران بازدید : 63 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)


NTFS
چیست؟

NTFSمخففNT File Systemاست وامن ترین و قوی ترین سیستم فایل برای ویندوزهایNT،2000،XPوVistaاست. این سیستم فایل با پشتیبانی از کنترل دسترسی و امتیازات مالکیت، ایجاد امنیت می کند.به این معنا که می توانید براییكگروهازکاربران یا فردی اجازه ی دسترسی به فایل های خاصی را تعیین کنید.

در حال حاضر در سیستم عامل های مایکروسافت دو نوعNTFSمورد استفاده قرار می گیرند.NTFS 4.0سیستم فایلی است که در ویندوزNT4.0بکار می رود.وNTFS 5.0كههمراه با ویندوز2000آمد و در ویندوزXPنیز استفاده می شود.NTFS 5.0قابلیت های اضافه تری فراهم می کند که درNTFS 4.0وجود نداشت. هر دو نسخه یNTFSدر ویژگی های زیر مشترک اند:

-NFTSاز فشرده سازی فایل ها و فولدرهای منفرد پشتیبانی می کند.و درحالیکه این فایلها فشرده شده اند می توانند خوانده و نوشته شوند (Read & Write).

-NTFSفایل سیستمیقابل بازیابی است، به این معنا که می تواند در مورد عملیاتی که با مشکلاتی از قبیل اختلال سیستم یا کمبود انرژی برق روبرو شده اند، آخرین عمل انجام شده را خنثی کند یا آخرین عمل خنثی شده را مجدداً اعمال نماید (undo or redo).

-NTFSاز فایل های مکینتاش پشتیبانی می کند.

علاوه بر ویژگی های فوق،NTFS 5.0(که در ویندوز2000وXPاستفاده می شود) فواید زیر را نیز فراهم می سازد:

-سهمیه بندی دیسک (Disk quotas):کاربران مدیر (Administrators) می توانند میزان دسترسی و استفاده ی کاربران از دیسک را براساس واحد حجم تعیین کنند. سطوح مختلف سهمیه بندی عبارتند از:Off(غیر فعال)،Tracking(پیگردی) وEnforced(اجباری).

-رمز گذاری (Encryption):سیستم فایلNTFSمی تواند بطور خودکار داده های فایل را هنگام خواندن یا نوشتن بر روی دیسک رمزگذاری یا کشف رمز کند.

-فایل های پراکنده:این ویژگی به برنامه ها اجازه می دهد فایل های بسیار بزرگی ایجاد کنند، اما فقط به اندازه ی مورد نیاز از دیسک استفاده کنند.

-USN Journal:این مورد ثبت پیوسته ای از کلیه ی تغییرات انجام شده بر روی فایل ها ایجاد می کند. این ویژگی یکی از دلایلی است که کنترل کننده یDomain(دامنه ی) ویندوز2000باید از پارتیشنNTFS 5.0به عنوانپارتیشنسیستمی استفاده کند.

اگر بخواهید بوت دوگانه (Dual-boot) بینNT 4.0و ویندوز2000یاXPایجاد کنید، می بایست حداقل سرویس پک 4 را برای ویندوزNTنصب کرده باشید. هنگام نصب ویندوزXPیا2000کلیه ی پارتیشن هایNTFSبهNTFS 5.0تبدیل می شوند. بدون سرویس پک 4، ویندوزNTنمی تواندNTFS 5.0را شناسایی کند، و بنابراین کامپیوتر نمی تواند ویندوزNTرا بوت کند. همچنین باید توجه داشته باشید که قابلیت های اضافه یNTFS 5.0فقط در ویندوزهای2000وXPموجود هستند و این امکانات در ویندوزNTعمل نمی کنند.

با در نظر گرفتن عملکردFATوNTFS، می توان گفتFATدر حجم های پایین تر بهتر کار می کند، اماNTFSدر حجم های بالا کارایی و عملکرد بسیار برتری نسبت بهFATدارد و این تفاوت حدوداً از500MBمشخص می شود.


مهران بازدید : 57 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

یك ترفند برای افزایش سرعت ویندوزXP

توضیح اینكه این ترفند چگونه كار می كند بدون دانستن یكسری اطلاعات فنی درباره مقادیر دو دویی و جفت بیت ها غیر ممكن است، اما همین قدر بگویم كه اینترفند سبب می شود كه پرسسوربعضی از محاسبات را تا سه برابر سریعتر انجام می دهد.

برای اجرای این ترفند به روش زیر عمل كنید:

از منویStartرویRunكلیك كنید و در داخل كادر تایپ كنید:regedit

پنجرهRegistry editorدر مقابل شماگشوده می شود در این پنجره مسیر زیر را بپیمایید.

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCURRENTCONTROLSETCONTROLPRIOYITY CONTROL

یكDWORDبه نامWin32PrioritySeperationمقدار آن را به 26 برای هگزا دسیمال تغییر دهید یا می توانید ب رویDecimalكلیك كنید و مقدار آن را به 38 تغییر دهید. این ترفند برای سیستمی كه به عنوانSQL ServerیاIISاستفاده می شود توصیه نمی شود چون سرعت بانك اطلاعاتی را پایین می آورد.

مهران بازدید : 85 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

یك ترفند برای افزایش سرعت ویندوزXP

این ترفند كارایی سیستم را تا حد زیادی افزایش می دهد و سبب پایداری بسیار زیاد سیستم می شود. این ترفند سبب می شود كه قسمتهای مختلف از یك برنامه فرایند خود را به طور مستقلانجام دهند و حافظه ای را كه برای انجام محاسبات لازم دارند، جداگانه انتخاب كنند. البته این كار باعث می شود كه حافظه بیشتری اشغال شود. چون فایل های سیستم و سایر فایل های كاربردی مورد نیاز برای هر قسمت جداگانه فراخوانی می شود. اگر شما ازRAMبا ظرفیت 512 مگابایت یا بالاتر استفاده می كنید به شما توصیه می شود حتماً این ترفند را بكار ببرید. اگر مثلاً یكی از توابع اینترنت اكسپلورر شما خراب شودو كند شود دیگر توابع آن از این مشكل تاثیر نمی گیرد.

  • برای استفاده از این ترفند به روش زیر عمل كنید.
  • صفحهMy Computerرا باز كنید.
  • منویToolsرا اتخاب كنید.
  • Folder Optionرا انتخاب كنید. سپس وارد قسمتViewشوید.
  • در این قسمت برای گزینهLaunch Folder Windows in Seperate Processیك علامت تیكبگذارید و رویApplyكلیك كنید.
مهران بازدید : 64 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

حافظه را ازDLLها خالی كنید.

ویندوز اكسپلوررDLL یاDynamic_ Link Librariesرا برای یك دوره زمانی حتی پس از اینكه كار با آنها تمام شده است در حافظه نگه می دارند این می تواند باعث بازدهی كم كامپیوتر شما شود برای حل مشكل در منویRunدستورregeditرا تایپ كنید، سپس مسیر زیر را بپیمایید.

HKEY_ LOCAL_ MACHINE/ SOFTWARE/ MICROSOFT/ WINDOWS/CURRENT VERSION/ EXPLORER

یكsub_ keyبا نامAlways Unlocal DLLبسازید و به آن مقدار 1 بدهید تا ویندوز را از نگهداریDLLها در حافظه باز دارید. ویندوز راrestartكنید تا تغییرات لازم انجام پذیرد.

مهران بازدید : 64 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

غیر فعال كردنindexingبرای افزایش سرعت ویندوز

ویندوزXPاز همه فایلها در هارد دیسك لیستی تهیه می كند تا زمانیكه در هارد دیسك بدنبال فایلی می گردد یا اصطلاحاًsearchمی كنیداین عمل سریعتر انجام شود، اما این عمل باعث كند شدن اعمال معمول در ویندوز مانند باز كردن و بستن یك پنجره می شود. اگر شما خیلی در هارد دیسكsearchنمی كنید با غیر فعال كردنindexingسرعت كار با ویندوز بالا می رود برای این منظور اعمال زیر را انجام دهید.

وارد كنترل پانل و سپسAdministrative Toolsشوید سپسservicesرا انتخاب كنید وIndexing servicesرا غیر فعال كنید. كار تمام است.

مهران بازدید : 69 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

صرفه جویی در زمان بالا آمدن ویندوز

اگر شما هم از زمان زیاد بالا آمدن ویندوز خسته شده اید، به شما توصیه می كنیم این چند سطر را بخوانید. در این مقاله راهی به شما معرفی می شود كه بوسیله آن می توانید از شر این انتظار طولانی خلاص شوید به طوریكه تنها با فشردن كلید روشن بعد از چند ثانیه كامپیوترتان از خواب زمستانی به زندگی باز می گردد.

برای این منظور باید كامپیوتر را در حالتhibernationیا خواب زمستانی! قرار دهید. در این وضعیت بعد از روشن شدن كامپیوتر همه پنجره ها و برنامه هایی كه در حال اجرا بودند به وضعیت قبل باز می گردند. البته سریعتر از آنچه كه فكر می كنید.

تنظیمات لازم برای بیدار كردن كامپیوتر از خواب زمستانی

ــ بهcontrol panelبروید و رویpower optionدابل كلیك كنید.

ــ بعد از اینكه پنجرهpower option propertiesباز شد وارد قسمتhibernationشوید و برایEnable hibernationیك علامت تیك بگذارید (اگر ندارد) سپس رویOKكلیك كنید.

ــ زمانیكه می خواهید كامپیوتر را ترك كنید رویstartكلیك كنید. سپس رویTurn off computerكلیك كنید. در این لحظه پنجرهTurn off computerدر برابر شما ظاهر می شود.

ــ اكنون كلیدshiftرا فشرده و نگه دارید. و یك گزینه جدیدhibernationظاهر می شود رویhibernationكلیك كنید.

ــ كامپیوتر شما وضعیت موجود را در حافظه ذخیره می كند و خاموش می شود. زمانیكه كامپیوتر خود را روشن می كنید برنامه ها و فایلهایی كه باز كرده بودید به همان صورت قبل از خاموش كردن ظاهر می شود.

برای روش بهتر از قرار دادن كامپیوتر روی حالتstand byاست در بعضی از كامپیوتر ها و لپ تاپ ها استفاده ازstand byسبب هنگ كردن كامپیوتر می شود به علاوه اینكه باید صدای فن كامپیوتر را هم تحمل كرد البته روشن بودن فن كامپیوتر برای مدت طولانی باعث كشیدن گرد غبار به داخل كامپیوتر می شود. اگر تا به حال از این روش استفاده نمی كرده اید حتما این روش را امتحان كنید حتماً در مزایای این روش با ما موافق خواهید بود.

مهران بازدید : 66 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

رفع آخرین مشكل ویندوز

گاهی اتفاق می افتد كه با نصبنرم افزار مربوط به یك سخت افزار جدید یا نصب یك بازی یا یك نرم افزار، ویندوز شما به هم می ریزد و دیگر مانند قبل كار نمی كند یا حتی اصلاً ویندوز بالا نمی آید برای حل اینگونه مشكلات یك راه حل ساده وجود دارد كه در اكثر مواقع جواب می دهد، و آن استفاده ازlast known good configurationاست كه در اول راه اندازی ویندوز با انتخاب آن روشی فراهم می شود كه شرایط قبل از وقوع مشكل را بازیابی كنید زمانیكه شماlast known good configurationاطلاعات رجیستری را در مسیرKEYHKLM/ System/ Current Controlsetبازیابی می كند. برای استفاده از این روش اعمال زیر را انجام دهد كامپیوتر را ری استارت كنید. هنگامی كه سیستم بالا می آید كلیدF8را بزنید پس از آن منویی در برابرشما ظاهر می شود از كلیدهای فلش بالا یا فلش پایین استفاده كنید تا گزینهlast known good configurationانتخاب كنید سپس كلید اینتر را بزنید، كار تمام است.

مهران بازدید : 84 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

از شر پیغامlow disk spaceخلاص شوید.

در منویRUNدستورregedit.exeرا تایپكنید و به مسیر

HKEY_CURRENT_ USER/ SOFTWARE/ MICROSOFT/ CURRENT VERSION/ POLICIES/ EXPLORER

بروید و یكDWORD(اگر وجود ندارد) با نامNOLOWDISK SPACECHECKSبسازید و مقدار آن را به 1 تغییر دهید.

مهران بازدید : 90 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

استفاده از برنامه تصدیق امضاء

(File Signature Verification)

زمانیكه در ویندوز نرم افزار جدیدی را نصب می كنید، گاهی بوسیله این نرم افزارها كه با ویندوز ناسازگار هستند‏، فایلهای سیستم اصطلاحاًoverwriteمی شوند یا در آنها تغییراتی ایجاد می شود كه منجر به ناپایداری سیستم می شود. اگر با ویندوز كار كرده باشید حتماً برایتان بسیار پیش آمده كه بعد از نصب نرم افزاری مرتباً پیغام خطا دریافت كرده ایدیا احساس كرده اید كه سیستم بسیار كند شده است. ماجرا از این قرار است كه فایلهای سیستم و فایلهای درایو قطعات (مانند درایو كارت گرافیك، كارت صدا، مودم و ...) كه سازگار با ویندوزXPهستند با یك امضای الكترونیكی شناخته می شوند و این امضای الكترونیكی نشاندهنده این است كه این فایلهای سیستم فایلهای دستكاری نشده و اصلی سیستم هستند یا فایلهایی هستند كه مایكروسافت آنها را آزمایش و تأیید كرده است. و با خیال راحت میتوانید این نرم افزار ها را نصب كرده از آنها استفاده كنید بدون اینكه مشكلی برای ویندوز پیش بیاید. اگر می خواهید این نرم افزار ها را كه دارای امضای معتبر نیستند و در سیستم شما نصب شده اند بشناسید این چند سطر را بخوانید.

با استفاده از برنامهFile Signature Verificationمی توانید فایلهای بدون امضای الكترونیكی را در كامپیوتر خود شناسایی كنید و اطلاعات زیر را مشاهده كنید.

ــ نام فایل

ــ محل فایل بر روی هارد دیسك

ــ تاریخ اصلاح فایل

ــ نوع فایل

ــ شماره ورژن یا نسخه فایل

برای استفاده از برنامهFile Signature Verificationمراحل زیر را انجام دهید:

Start»Run

در داخل كادرRunتایپ كنیدSigverifو رویOKكلیك كنید. اكنون نرم افزاری در برابر شما گشوده می شود كه با یك كلیك این فایل ها را شناسایی می كند.


مهران بازدید : 72 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

چگونه رمز عبورadminرا در ویندوزxpهك كنیم.

اگر با كامپیوتری كار می كند كه روی آن ویندوزxpنصب شده است و دسترسی شما بوسیله كاربر اصلی محدود شده است. آنگاهdos promptرا باز كنید سپس این دستورات را وارد نمائید.

این دستور شما را به شاخه اصلی می برد. /cd

این دستور شما را به شاخهsystem 32راهنمایی می كند. cd/windows/system 32 فولدرtemphackرا برای شما ایجاد می كند. mkdir temphack

یك فایلBack up(پشتیبان) از فایلlogon.scrایجاد می كند.copy logon.scr temphack/ logon.scr

یك فایل پشتیبان ازcmd.exeایجاد می كند.copy cmd.exe temphack/ cmd.exe

فایل اصلیlogon.scrرا پاك می كند.del logon.scr

فایلcmd.exeرابهlogon.scrتغییر نام می دهد.rename cmd.exe logon.scr

ازcommond promptخارج می شوید. exit

كاری كه شما انجام داده اید از این قراراست كه یك فایل پشتیبان از برنامهcommondوscreen saverتهیه كرده سپس كاری كرده اید كه زمانیكه ویندوزscreen saverرا فراخوانی می كند یك پنجره حفاظت نشدهdos promptدر برابر شما ظاهر می شود.

به محض ظاهر شدن این پنجره دستور داخل گیومه را وارد كنید.

net user<نامAdminرا اینجا قرار دهید>password

مثلاً اگر نامAdminكلمهAliباشد و شماblah passwordرا می خواهید كافیست تایپ كنید.

net user Ali blah

این عمل رمز عبور را بهblahتغییر می دهد.

نكته:به خاطر داشته باشید كه محتویاتtemphackرا دوباره به شاخهsystem 32برگردانید تا نفوذ شما لو نرود.

راه دیگری هم برای این عمل وجود دارد و آن استفاده از دیسكت راه انداز است. كه می توانید آن را از مسیر زیر دنلود كنید. این روش مخصوصاً زمانیكه رمز عبور خود را فراموش كرده اید بسیار مفید خواهد بود.

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

مهران بازدید : 60 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

استفاده از خاصیتAuto completeدرDosویندوز2000و بالاتر

1- ابتدا باید در ویندوز خود پنجرهRegistry Editorرا باز كنبد. برای این منظور مسیرStartRunرا طی كنیدسپس در پنجرهRunدستورRegeditرا تایپ كرده و رویOkكلیك كنید.

2- در پنجرهRegistry Editorفولدر زیر را باز كنید.

HKEY_LOCAL_MACHINE

Software

Microsoft

Command Processor

3-درCommand Processorكلید های زیر را باز كنید و برای آنهاValueرا به 9 تغییر دهید.

CompletionChar

PathCompleteChar

4-بعد از انجام مراحل بالا پنجرهRegistry Editorرا ببندید وCommand Windowرا با تایپ كردنcmdدر پنجرهRun( مسیرStartRun) باز كنید. برای استفاده ازAuto completeكلیدTabرا باید بفشارید. برای مثال اگر در دایركتوریProgram Filesباشید می توانید تایپ كنید"cd pr"و كلیدTabرا بفشارید تا به طور اتوماتیكcd program filesبرایتان تایپ شود.

مهران بازدید : 93 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

فایلهایINI.چه هستند؟

اینفایلها درحقیقتفایلهایمتنی(TXT)سادههستند، كه بوسیله برنامهNotepadمی توان یك فایل(TXT)را به سادگی ایجاد كرد.اینفایلهابوسیلهویندوز و برنامه های تحتویندوزمورد استفاده قرارمی گیرندتا اطلاعاتیدر مورد خواسته های شما ومحیطعملكرد خود ذخیرهكنند.INI.مخففinitializationاست.

ساختارفایلINI.:

فایلINI.شاملیكیاچند بخش است هر بخش بایكنام بخش(section name)آغازمیشودكهممكناست،هیچیاچندینورودی وجود داشته باشد. كه بعد از آن قرار می گیرد.

[بخش]

ارزش=نام كلید

اگر توضیحیوجود داشته باشد بعد از«سمی كالن»(;)قرار می گیرد.

ویندوز از چندیناستاندارد برایفایلهایINI.استفادهمی كندتا اطلاعاتپیكربندیكامپیوترراذخیره كند.فایل هایی كه این اطلاعات را نگهداری می كنندعبارتند از :

WIN.INI, SYSTEM.INI, PROGMAN.INI, PROTOCOL.INI, SHARED.INI, WINFILE.INI, CONTROL.INI, SCHDPLUS.INI

نرم افزارهای تحت ویندوز هم بعد از نصب شدنممكناست قسمتهاییبهWIN.INIاضافهكنندوهمچنینخودفایل هایINI.بهدایركتوریویندوز اضافهكنند.

ایجادتغییراتدرفایلهایINI.

چونفایلهایINI.ازیكمتن ساده استفادهمیكنند.بوسیلهیكبرنامهمتنیسادهمانندNotepadمیتوانندویرایششوند.

مهران بازدید : 59 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

چگونه بد سكتور را درست كنیم

همچنان كه از عمر هارد می گذرد احتمال اشكال پیدا كردن آن بیشتر می شود پس همیشه به فكر تهیه یك نسخه پشتیبان (Back up) از اطلاعات مهم خود باشید تا در صورت بروز مشكل آن را بازیابی كنید. و با خیال راخت به فكر تعمیر هارد دیسك خود باشید. سیستم عامل ویندوز نرم افزارهای كمكی برای هارد دیسك همراه دارد كه هارد كامپیوتر شما را اسكن می كند و در صورت بروز اشكال نسبت به رفع آن اقدام می كند.

مراحل كار در ویندوز

رویMy Computerدابل كلیك كنید

درایوی را كه می خواهید عیب یابی منید انتخاب كنید

Propertiesرا از منویFileانتخاب كنید. اكنون باید یكسری اطلاعات و مشخصات از این درایو در منویPropertiesببینید.

تبToolsرا انتخاب كنید.

تكمهCheck Nowرا از قسمتError Checkingكلیك كنید.

بسته به ورژن ویندوز خود گزینه"thorough"یا" Scan for and Attempt of Recovery Bad Sector"را انتخاب كنید.

روی ری استارت كلیك كنید.

اكنون سلامت هارد دیسك شما چك می شود در پایان باید خدمت شما عزیزان عرض كنم كه نرم افزارهای مفید زیادی برای عیب یابی و تعمیر هارد دیسك ها وجود دارد كه بهتر و قوی تر از نرم افزار استاندارد ویندوز عمل می كنند ولی قبل از اینكه مشكلی برای هارد دیسك شما پیش بیاید باید آن را نصب كرده باشید.

مهران بازدید : 87 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

Disk Fragmentationچیست؟

وقتی فایلی را در ویندوز ذخیره می كنید ویندوز سعی می كند این فایل را در اولین محل خالی كه پیدا می كند ذخیره كند. یعنی وقتی یك فایل را در ویندوز پاك می كنید یا اصطلاحاً آن راDeleteمی كنید یك جای خالی در بین فایلهای دیگر باقی می ماند حال فرض كنید یك برنامه حجیم را بخواهید نصب كنید. در این حالت ابتدا فضا های خالی را كه در نتیجه پاك شدن فایلهای دیگر بوجود آمده است پر می شود. بنابراین برنامه ای كه نصب كرده اید در چندین فسمت متفاوت از هارد دیسك ذخیره شده است اكنون خود حدس بزنید كه سیستم شما برای اجرای برنامه چه مكافاتی باید تحمل كند این وضعیت می تواند تا 200 درصد سیستم شما را كند نماید.

حل مشكل

ویندوز برای حل این مشكل یك نرم افزار به نامDisk defragmenterدارد كه در هر ویندوزی قابل دسترسی است. مایكروسافت توصیه كرده است كه هر چند وقت یكبار از این برنامه برای مرتب كردن هارد دیسك خود استفاده كنید ولی این عمل بار زیادی را به هارد دیسك وارد می كند و برای طول عمر بیشتر هارد دیسك بهتر است در این كار زیاده روی نكنید. اگر ویندوز را تازه نصب كرده اید و از اشخاصی نیستید كه مرتباً برنامه های مختلف را نصب می كنند و سپس آن را پاك می كنند پاید تا دو ماه یا حتی بیشتر احتیاج به این عمل حداقل برای پارتیشنی كه ویندوز در آن نصب شده است ندارید. البته كند شدن ویندوز اگر از ویروسها یا حتی آنتی ویروس یا مشكلات رجیستری نباشد بهترین راهنما برای شماست.

آیا نرم افزار دیگری هم وجود دارد؟

البته برنامه های دیگری وجود دارند كه سریعتر این كار را انجام می دهند ولی معمولاً مجانی نیستند و باید آنرا خریداری كنید یكی از این برنامه هاNorton Speed Diskاست كه قسمتی از برنامهNorton System Workاست و آنرا از سایتSymantecمیتوانید دانلود كنید. یك برنامه دیگرDisk Keeperاست كه توسط كمپانیExecuter Softwareعرضه شده است. هر دوی این برنامه ها سریعتر از برنامه استاندارد ویندوز عمل می كنند كهDisk Keeperسریعترین است.

مهران بازدید : 85 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

Direct Xچیست؟

ویندوزایكس پیDirect X8.1 یا ورژنهای بالاتر آن را ساپورت می كند كه قابلیتهای صوتی و تصویری كامپیوتر را افزایش می دهد.Direct Xدسترسی به قابلیتهای دستگاه هایی مانند مانیتور و كارت صدا را برای نرم افزار ها فراهم می كند تا از قابلیتهای سه بعدی تصویر و صدای فراگیر و جلوه های صوتی آنها استفاده شود.

Direct Xنرم افزار ها را قادر می سازد تا از قابلیتهای سخت افزار كامپیوتر شما اطلاع پیدا كرده و پارامترهای لازم را با آنها مطابقت دهد. این خاصیت به برنامه های صوتی و تصویری این قدرت را می دهد تا روی هر كامپیوتری كه ویندوز نصب شده و سخت افزار آن سازگار باDirect Xباشد فایل های صوتی و تصویری را با بیشترین كارایی و كیفیت ممكن به اجرا بگذارد.

Direct Xیك سری از برنامه های سطح پایین است كهApplication Programming Interfacesیا(APIs)را در خود دارد و دسترسی به ویژگیهای با كارایی بالای سخت افزار مانند چیپ های شتاب دهنده گرافیكی سه بعدی و كارتهای صدا را امكان پذیر می سازد. اینAPIsها شامل شتاب دهنده های گرافیك دو بعدی و فابلیت پشتیبانی از وسایل ورودی مانند موس، جوی استیك و كی بورد و كنترل میكس صدا و صدای خروجی هم هست. توابع سطح پایین بوسیله این مولفه ها پشتیبانی می شوند كهDirect Xرا می سازند:

  • Microsoft Direct 3D

  • Microsoft Direct Sound

  • Microsoft Direct Music

  • Microsoft Direct Input

  • Microsoft Direct Play

  • Microsoft Direct Show

مهران بازدید : 111 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

ساختBack upاز رجیستری در ویندوزXP

زمانیكه ویندوز شما به هم ریخته اگر یكBack upاز رجیستری داشته باشید به احتمال زیاد مشكل شما حل می شود. برای این منظور ابتدا باید یكback upبسازید سپس در موقع بروز مشكل آن را بازیابی كنید. مقاله ای كه پیش روی شماست راهنمای شما برای این كار می باشد.

ساختBack upاز رجیستری

بهترین راه برای تهیهBack up( یا همان نسخه پشتیبان ) از رجیستری استفاده از ابزاری است كه ویندوزXPدر اختیار شما قرار داده است. برای ساختBack upمراحل زیر را دنبال كنید.

  • رویStartكلیك كنید.
  • مسیر زیر را طی كنید.

All Programs> Accessories> System Tools

  • رویBack upكلیك كنید.

  • Nextرا بزنید.

  • گزینهBack up Files and Settingsرا انتخاب كنید وNextرا بزنید.

  • گزینهLet me choose what to Back upرا انتخاب كنید.

  • در قاب سمت چپMy Computerرا های لایت كنید. اما برای آن علامت تیك نگذارید.

  • اكنون در قاب سمت راست برایSystem Stateیك علامت تیك بگذارید.

رجیستری ویندوز

اكنون باید شكل بالا برای شما ظاهر شده باشد.


EXrozblog.comEX

توجه: ممكن است در ویندوز شما شكل بالا ظاهر نشده باشد و ابزارBack upشما در حالت پیشرفته ظاهر شود. در این مورد می توان ازSystem State dataیكBack upتهیه كرد كه شامل تمام اطلاعات و اجزایی كه مربوط به كامپیوتر شما می شود است. متاسفانه در این حالت نمی توانید اجزایی خاص و یا قسمتهایی ازSystem Stateرا انتخاب كنید. اگر به ویزاردBack upبرگردید وSystem Stateرا دابل كلیك از كلیه اطلاعاتBack upگرفته می شود و در قاب سمت راست نمایش داده می شود اجازه دهید ادامه كار را دنبال كنیم

بعد مشاهده شكل بالا مراحل زیر را دنبال كنید.

  • Nextرا بزنید.

  • رویBrowseكلیك كنید و محلی را كه بایدBack upخود را در آن ذخیره كنید انتخاب كنید.

  • اكنون برای آن نامRegistry Back upرا در قسمتType a name for this Back upتایپ كنید.

  • رویNextسپس رویFinishكلیك كنید.

  • اكنون باید پنجرهBack upرا ببینید.

  • زمانیكه عملBack upگرفتن كامل شد رویCloseكلیك كنید.

بازیابی كل رجیستری زمانیكه ویندوز به هم ریخته است

در مراحل بالا زمانیكه در حال گرفتنBack upاز رجیستری بودید در حقیقت در حال ذخیره یك فایل با پسوندbkfبودید. برای باز یابیBack upای كه ذخیره كرده اید باید روی آن دابل كلیك كنید كه در ادامه به آن اشاره می كنیم.

  • در صفحه ای كه مقابل شما گشوده می شود رویNextكلیك كنید.

  • گزینهRestore Files and Settingsرا انتخاب كنید.

  • در قاب سمت چپیFileرا های لایت كنید.

  • اكنون در قاب سمت راستی بایدBack upخود را ببینید. روی آن دابل كلیك كنید. اگرBack upخود را نمی بینید رویBrowseكلیك كنید.

  • اكنونSystem Stateباید در قاب سمت راستی دیده شود برای آن یك علامت تیك بگذارید.

آموزش رجیستری ویندوز

  • رویNextو سپسFinishكلیك كنید.

  • پیغامی كه به شما هشدار می دهد را با كلیك كردن بر رویOkتایید كنید.

  • بعد از اینكه بازیابی به پایان رسید رویCloseكلیك كنید.

  • رویYesكلیك كنید تا كامپیوتر شما ری استارت شود و تغییرات به سیستم شما اعمال شود.

بازیابی رجیستری اگر ویندوز بالا نمی آید

اما زمانیكه ویندوز بالا نمی آید باید از آخرین تنظیمات رجیستری كه یه خوبی كار می كرده استفاده كنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال كنید.

  • از ابتدای بالا آمدن ویندوز كلیدF8را نگه دارید.

  • درWindows Advanced Option menuگزینهLast known Good Configurationرا انتخاب كنید و كلید اینتر را بزنید.

اكنون كامپیوتر شما با آخرین تنظیماتی كه درست كار می كرده بالا می آید یا اگر می توانید واردDOSشوید می توانید دستور زیر را تایپ كنید.

%systemroot%system32 estore strui.exe

مهران بازدید : 70 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

استارت ویندوزXPدر حالت غیر عادی

زمانیكه ویندوز شما مشكل پیدا می كند و دیگر قادر به بالا آوردن ویندوز نیستید بهترین گزینه ای كه در برابر شماست استفاده ازSafe Modeاست.

ابتدا كامپیوتر راrestartكنیدآغاز بالا آمدن كامپیوتر كلیدCtrlرا فشرده و نگه دارید تا منویStart upظاهر شود كه در آن چندین گزینه برای استارت ویندوز وجود دارد اگر دو ویندوز داشته باشید از شما خواسته می شود یكی را انتخاب كنید. در بعضی از كامپیوتر ها می توانید از كلیدF8برای این منظور استفاده كنید.

بعد از ظاهر شدن منویStart upشماره ای را كه در مقابلSafe Modeقرار دارد وارد كنید و كلید اینتر را بزنید. اكنون واردSafe Modeشده اید و می توانید مشكل ویندوز را حل كنید شاید بخواهید ازsystem restoreاستفاده كنید یا از یك نرم افزار استفاده كنید یا بخواهید علت مشكل را پیدا كنید اكنون كامپیوتر در اختیار شماست.

درSafe Modeامكان ارتباط با شبكه را ندارید. شما می توانید در هنگام انتخاب، گزینه زیر را انتخاب كنید

Safe Mode with Networking

این گزینه به شما امكان ارتباط با شبكه را می دهد. یا می توانید گزینه

Safe Mode with Command Prompt

را انتخاب كنید این حالت مانندSafe Modeاست با این تفاوت كه فضای گرافیكی كه درSafe Modeوجود داشت اكنون در اختیار ندارید.

گزینه دیگری كه می توانید انتخاب كنید عبارت است از:

Last Known Good Configuration

با انتخاب این گزینه به طور خودكار با استفاده از اطلاعاتregistryكه در آخرینshut downذخیره شده است كامپیوتر را استارت می كند. این گزینه در بسیاری از موارد راه گشا است.

مواردی وجود دارد كهSafe Modeنمی تواند به شما كمك كند مانند زمانیكه فایلهای راه انداز ویندوز خراب شوند در این حالتrecovery consoleمی تواند به شما كمك كند.

مهران بازدید : 107 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

راهنمای دستوراتMS-DOSدر ویندوز

احتمالاٌ برای شما بسیار پیش آمده که در حین کار باMS-DOS یک دستور یا پسوند های آن را فراموش کرده باشید. یا در مورد درست بودن دستور شک داشته باشید. بعضی از دستورات در داس را نمی توان امتحان کرد تا از صحت آن اطمینان حاصل کرد. زیرا ممکن است سبب از دست رفتن اطلاعات شده یا تغییرات ناخواسته ای ایجاد شود که قابل جبران نباشد. را حل این مشکل ساده است این چند سطر را بخوانید تا مشکل شما حل شود.

1- پنجرهCommand Promptرا باز کنید.

2- درCommand Promptنام دستوری را که در مورد آن توضیحات می خواهید تایپ کنید و بعد از آن « / » و سپس «?» را تایپ کنید مانند:

chdir/?

تا در مورد دستورchdirاطلاعات لازم را بدست آورید.

توجه: برای اینکه توضیخات را صفحه به صفحه ببینید بعد از دستور بالا «|» و سپس «more» را تایپ کنید. یعنی:

chdir/?|more

مهران بازدید : 57 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

نكاتی برایافزایش سرعت ویندوزXP

1) سرویسهایاضافی راغیر فعال كنید:

دستورMSCONFIGرادر منویRunاجرا نمایید. در قسمتServicesتیك مربوط به عبارات زیر را در صورتی كه به هیچ شبكه ای متصل نیستید بردارید و سیستم راRESTARTكنید.

  • Alerter

  • Fast User Switching Com...

  • TCP/IP NetBIOS Helper

  • Remote Desktop Help Se...

  • Themes

  • Universal Plug and Play...

  • Wireless Zero Configur...

2)حذف برنامه های مقیم حافظه:

بعد از نصب برخی از برنامه ها آیكن آن نرم افزار درTask barدر قسمتSystem Trayظاهر می شود. این بدان معنی است كه فایلی برای دسترسی سریع همواره قسمتی از حافظه را اشغال می كند. برای حذف این برنامه ها نیز همانند روش فوق بعد از اجرایدستورMSCONFIGدرقسمتRUNدرمنوی باز شده قسمتStartupرا انتخاب و تیك برنامه های غیر ضروری را بردارید و سیستم راRESTARTكنید.

3)تصویرپشتزمینهDesk topرا بردارید.

4) حذفجلوه های تصویریویندوز:

رویmy computerراست كلیك كنید و درمنوی ظاهر شده قسمتAdvancedرا انتخاب كنید و رویsettingمربوط بهPerformenceكلیك كنید. اكنون در قسمتVisual Effectsمی توانید هر كدام ازمواردی را كه نمی خواهیدغیر فعال كنید تا بار سیستم كم شود.

5) مرتب كردن دیسك(Defragmentor)

البته در این كار زیاده روی نكنید چون فشار زیادی به هارد دیسك وارد می شود. برای كم كردن از این فشار فایل های غیر ضروری را از هارد دیسك پاك كرده و یا رویCDكپی كنید.

6)سریعتر شدن نمایش منوها و پنجره ها

ویندوز برای طبیعی جلوه دادن نمایش منوها و باز و بسته شدن پنجره ها این حركات را بصورت انیمیشن نشان می دهد كه این خود بار اضافه ای را به سیستم تحمیل می كند و از سرعت آن می كاهد. برای غیر فعال كردن آن مسیر زیر را طی نمایید:

HKEY-CURRENT-USERControl Panel Desk top Windows Metrics

حال به مقدار رشته ایMinAnimateمقدار صفر بدهید و سپس سیستمRestartرا كنید.

مهران بازدید : 56 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

حذف آنچه نمی خواهید، بوسیله رجیستری!

دوستان عزیز توجه داشته باشید كهبایددقیقا همین كلیدهارا در رجیستری وارد كنید.كوچكترین تغییری ممكن است منجر به دوبارهinstallكردن ویندوز شود.

برای شروع كار ابتدا در قسمتRunاز منویstartاین دستور را وارد كنید و كلیدOKرا كلیك كنید:

Regedit

پس از تغییر دستور مورد نظر فقط پنجرهRegistry Editorرا ببندید و كامپیوتر راRestartكنید تا تغییرات اعمال شوند.

حالا هر كدام از دستورات زیر را كه دوست دارید میتوانید تغییر دهید.

حذف منویFavorites:

اگر ازاینمنو خوشتان نمی آید میتوانید آن را حذف كنید.برای این كار به زیر كلید:

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer]

رفته و یك مقدار به نامNoFavoritesMenuبسازید و به آن مقدار1دهید.

برداشتنRUNاز منویSTART:

به زیر كلید زیر بروید:

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPoliciesExplorer]

و یك مقدار باینری به نامNoRunبسازید و به آن مقدار01 بدهید.بدین ترتیب حتی كلیدهای نیز كار نخواهند كرد.

بدون جستجو:

اگر دوست ندارید كسی فایلی را در كامپیوتر شما جستجو كند , میتوانیدSearchرا از منویStartحذف كنید.

برای این كار به زیر كلید زیر بروید:

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVresionPolisiesExplorer]

و یك مقدارDWORD به نامNoFindبسازید و به آن مقدار1 بدهید.بدین ترتیب حتی كلید هایF3وWindows+F نیز كار نخواهند كرد.

حذفMy Documents:

وقتی فایلی را باز میكنید , ویندوز یك میانبر برای آن فایل درMy Documents در منویStartقرار میدهد.این موضوع میتواند به عنوان یك جاسوس بر ضد شما عمل كند.

برای حذف آن به زیر كلید زیر بروید:

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVresionPolisiesExplorer]

و یك مقدار باینری به نامNoRecentDocsHistoryبسازید و به آن مقدار01 بدهید.همچنین برای حذف آن از منوی میتوانید یك مقدار باینری به نامNoRecentDocsMenuبسازید و به آن مقدار01را بدهید.

حذفLog Off:

برای حذف آن از منویStartباید به كلید زیر بروید:

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVresionPolisiesExplorer]

و یك مقدارDWORD به نامNoLogOffبسازید و به آن مقدار1 بدهید.

بدون انیمیشن:

زمانی كه منویی را باز مینید , ویندوز این عملیات را در چند تصویر انجام میدهد.كه این موضوع بعضی اوقات خسته كننده میشود.

برای غیر فعال كردن این موضوع , به زیر كلید زیر بروید:

[HKEY_CURRENT_USERControlPanelDesktopWindowsMetrics]

و به مقدار رشته ای مقدار صفر را بدهید.حالا به نظر میرسد ویندوز سریعتر شده.

مهران بازدید : 60 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)
رجیستری(Registry)چیست؟

رجیستری(Registry)چیست وچه نقشی در ویندوز دارد؟

رجیستری فراتر از یك سری كلید است كه درباره آن در مقالات و سایتهای مختلف و حتی كتابها چیزهایی می خوانید. جای بسی تآسف استMicrosofرجیستری و تنظیمات آن را در هاله ای از ابهام قرارداده است و افراد زیادی با تنظیمات واقعی سیستم عامل خود بیگانه اند. مایكرو سافت از ارائه اطلاعات كافی در مورد تنظیمات صحیح خودداری كرده است و در مورد رجیستری اسرار زیادی باقی گذاشته است. مطمئنآ گذاشتن اطلاعات در مورد رجیستری بیشتر باعث آسیب رساندن به آن است تا اینكه اطلاعات كافی در این مورد داشته باشیم.

رجیستری در ویندوز حاوی فایل های اطلاعاتی است كه به ویندوز برای كنترل سخت افزار، نرم افزار، محیط كاربر و ارتباط با ویندوز كمك می كند. رجیستری شامل 2 فایل در دایركتوری ویندوز است:system.datوuser.dat. بوسیله فایل اجراییRegedit.exeكه در دایركتوری ویندوز وجود دارد می توان به 5 بانك اطلاعاتی رجیستری دست یافت.

رجیستری یك سری از فایلها است كه همه جوانب عملكرد سیستم و چگونگی كاركرد آن حتی با وسایل جانبی را تحت كنترل دارد.

رجیستری منحصرآ برای كاربردهای 32 بیتی طراحی شده است و حجم فایل تا حدود40MBمحدود شده است.

به زبان ساده رجیستری ویندوز جایی است كه برنامه های نرم افزاری و خود ویندوز را شناسانده و اطلاعات برای استفاده بین دفعات مختلف اجرا نگهداری می شود.

برای مثال هر بار ویندوز اجرا می شود، رجیستری برنامه هایی را كه شما قبلآ اجرا كرده اید احضار می كند.

رجیستری آخرین عمل شما را با ردیف كردن اطلاعات در رجیستری به خاطر می آورد.

یك مثال دیگر اینكه هر نوع فایل (file type )به وسیله یك نرم افزار قابل دسترسی است. مثلآ زمانیكه روی یك فایلGIFدابل كلیك می كنید به وسیلهexplorerمی توانید آن را مشاهده كنید. یك نرم افزار زمانیكه نصب می شود به رجیستری نوع فایل هایی را كه می تواند دسترسی داشته باشد اطلاع می دهد یا اصطلاحآ خود را رجیستر می كند و در حقیقت رجیستری یك میدان بزرگ مبارزه تجاری بین شركت های نرم افزاری است مثلآNetscapeوIEسعی می كنند خود را به عنوان مرورگر( browser )پیش فرض رجیستر كنند.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 207
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 92
  • بازدید ماه : 92
  • بازدید سال : 1,591
  • بازدید کلی : 42,297