loading...
از هر جا
مهران بازدید : 66 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

چرا ویندوز كامپیوتر من كند است؟

پایین آمدن سرعت ویندوز مشكلی است كه هر كسی كه با این سیستم عامل كار كرده باشد با آن روبرو شده است. و احتمالاً شما هم كه اكنون این مقاله را در«یاد بگیر دات كام» می خوانید تا كنون مقالات زیادی در این زمینه دیده اید اما این بار تصمیم گرفتیم كمی كلی تر به این مشكل نگاه كنیم.

خوب اگر ویندوز شما كند است احتمالاً یك یا چند تا از این مشكل ها برای شما پیش آمده است:

برنامه های ناخواسته

اگر كامپیوتر شما كند شده است ممكن است در اثر برنامه های نا خواسته ای باشد كه پنهان از شما در حال اجرا باشند اینها نرم افزار هایی هستند كه نا خواسته وارد كامپیوتر شما شده اند و حجم زیادی از عملیات پروسس، رم وCPUرا اشغال می كنند برای شناسایی و حذف آنها بهAnti Spy WareیاAd Ware Removerها احتیاج دارید.

مقدار نا كافی حافظه رم

میزان حافظه رمی كه توصیه می شود بستگی به سیستم عاملی دارد كه استفاده می كنید مثلاً:

برای ویندوزVista

2GB

برای ویندوزXP

256MB

برای ویندوز2000

64MB

البته مقادیری كه توسط مایكروسافت توصیه شده اند، پایین تر از این مقدار است كه كمی غیر واقع بینانه است. و توصیه ما این است كه اگر می توانید باز هم از رم بیشتری استفاده كنید.

رم معیوب یا نا سازگار

در بیشتر اوقات اگر حافظه رم شما معیوب یا نا سازگار با سیستم باشد كامپیوتر كار نمی كند. ولی در مواردی هم كه كار می كند با آن صفحه آبی معروف مواجه می شوید، كه با یك شماره و آدرس پیغام خطا می دهد. و در مواردی نادر هم كامپیوتر كار می كند ولی خیلی بد و كند. واضح است كه راه حل تعویض رم معیوب است. برای اینكه از سلامت رم خود اطمینان حاصل كنید، بهتر است از نرم افزار هایی كه در این زمینه وجود دارند استفاده كنید. در این صورت متوجه خواهید شد رم كامپیوتر شما از نظر فیزیكی سالم است یا خیر. قابل ذكر است كه این نرم افزار ها تحت عنوانBurn-in testدر اینترنت یافت می شوند.

خطا های هارد دیسك

هارد دیسك شما ممكن است مشكلاتی داشته باشد (مانند:File allocation error) كه می تواند منجر به بروز پیغام های خطا شود و همینطور سرعت و كارایی سیستم شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای رفع اینگونه مشكلات برنامهScan Diskرا اجرا نمایید.

نكته:توجه داشته باشید قبل از اجرای برنامهDEFRAGحتماً برنامهScan Diskرا اجرا نمایید. چون این برنامه تمام بد سكتور های هارد دیسك شما را علامت گذاری می كند. ولی اگر قبل از اجرایScan Diskاین برنامه دیسك خود راDefragنمایید. ممكن است بعضی از اطلاعات مفید خود را از دست بدهید. چون این اطلاعات مفید ممكن است روی بد سكتور ها بیفتد و دیگر قابل خواندن نباشد.

برای اجرایScan Diskدر ویندوز ویزتا،XPیا 2000 این مراحل را دنبال كنید:

1- روی آیكون آن دیسكی كه می خواهیدDefragنمایید (معمولاًC) راست كلیك كنید وPropertiesرا انتخاب كنید.

2- برگه ‏Toolsرا انتخاب كنید.

3- در قسمتError-Checkingروی

Check now...

كلیك كنید.

4-برای این گزینه ها علامت تیك بگذارید.

Automatically fix file system errors

Scan for and attempt recovery of bad sectors

سپس رویStartكلیك كنید.

5- در برابر شما پیغامی ظاهر می شود كه می گوید این تست نمی تواند انجام شود و باید كامپیوتر خود را ری استارت كنید. علت این است كه ویندوز شما روی درایوCدر حال اجراست و این اسكن باید قبل از بالا آمدن ویندوز اجرا شود.

رویYesكلیك كنید و كامپیوتر خود را ری استارت كنید.

اطلاعات تكه تكه شده

این مشكل سبب كه ویندوز برای خواندن هر فایل قسمت های مختلف هارد دیسك را بگردد تا اجزای مختلف آن را پیدا كند برای جلو گیری از این مشكل باید برنامهDefragرا كه در خود ویندوز موجود است اجرا كنید.

گرم شدن زیاد پرسسور

هر كامپیوتر كلاس پنتیوم یا مدل های جدید تر آن دارای فن و هیت سینك هستند. وقتی كه فن فرسوده می شود یا در اثر گرد و غبار زیادی كه اطراف آن را احاطه كرده كم اثر می شود، دمایCPUیا پرسسور بالا می رود. در بسیاری موارد كامپیوتر متوقف می شود یا به اصطلاح هنگ می كند. و در مواردی هم كه كند می شود و هنگام اجرای برنامه ها توقف طولانی دارد. علت این است كه پرسسور هر از چند گاهی یك توقف چند ثانیه ای دارد یا به عبارت دیگر هر از چند گاهی قفل می كند. بنابراین فن و هیت سینك كامپیوتر خود را به خوبی تمیز كنید. و در صورت لزوم آنها را تعویض نمایید، تا فن شما در دور مناسب كار كند و گرما به خوبی تهویه شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 207
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 22
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 71
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 160
  • بازدید ماه : 160
  • بازدید سال : 1,659
  • بازدید کلی : 42,365